Šalies ekonomikai šiemet augant lėčiau nei tikėtasi, dauguma jaunųjų Lietuvos verslininkų išnaudoja palankią situaciją vidaus rinkoje. Kol didžiosios Lietuvos įmonės skaičiuoja Rusijos embargo pasekmes, verslo naujokai per artimiausius šešis mėnesius planuoja toliau didinti pardavimų apimtis ir priimti naujų darbuotojų, kad spėtų patenkinti augančią paklausą.

Šias tendencijas atskleidė antrasis DNB banko užsakymu atliktas „Jauno verslo barometras“ rinkos tyrimas, kurio metu apklausta tūkstantis 12-24 mėnesius rinkoje veikiančių Lietuvos įmonių.

Pasak DNB banko valdybos nario ir prezidento pavaduotojo Šarūno Nedzinsko, nors šiemet šalies ekonomikos augimo tempas kiek prislopo, didėjant užimtumui, atlyginimams ir gyventojų perkamajai galiai jauni Lietuvos verslininkai išnaudojo susidariusią palankią padėtį vidaus rinkoje. Tyrimas parodė, kad 3 iš 4 jaunų įmonių daugiausiai produkcijos parduoda šalies rinkoje.  

„Jaunas verslas tampa vis svarbesniu veiksniu stabiliam visos ekonomikos augimui, kuriam kitąmet neigiamos įtakos turės prastesnės didžiausių Lietuvos užsienio prekybos partnerių perspektyvos bei, kaip prognozuojama, mažėsianti vidaus paklausa. Atsižvelgiant į tai, kitų metų verslo plėtros tempus vertėtų planuoti kiek atsargiau,“ – sako Š. Nedzinskas.

Tyrimas parodė, kad per artimiausią pusmetį 44 proc. jaunų įmonių planuoja didinti darbuotojų skaičių. Kas antroje įmonėje darbuotojų skaičius išliks stabilus, o darbuotojų atleidimą planuoja vos 3 proc. įmonių.

Optimistinės nuotaikos ir dėl pardavimų apimties pokyčių – kiek daugiau nei pusė (56 proc.) jaunų bendrovių planuoja per artimiausius šešis mėnesius didinti pardavimų apimtis ir tik kas dešimta bendrovė nurodė, kad pardavimai turėtų sumažėti.

Dauguma skaičiavo pelną

Šiemet beveik du trečdaliai (64 proc.) jaunųjų verslininkų nurodė, kad dirba pelningai. Kas ketvirta įmonė pelno negavo, tačiau save išlaiko ir tik 7 proc. pripažino, kad dirbo nuostolingai.

Be to, kas antras verslininkas (59 proc.) teigė, kad iš dalies pasiekė išsikeltus tikslus, o beveik kas trečias – tikslus pasiekė pilnai. Kas dešimta įmonė nepasiekė išsikeltų tikslų. Dažniausiai tyrime paminėti tikslai – pritraukti pakankamą klientų ratą ir dirbti pelningai.

„Panašų pelningų ir sėkmingai tikslus įgyvendinančių skaičių fiksuojame jau antrus metus iš eilės. Matome, kad sėkminga jaunų įmonių veikla ne atsitiktinis, o tęstinis reiškinys“, - teigė Š. Nedzinskas.

Paprašyti įvardinti, kas labiausiai lėmė verslo sėkmę, daugiausiai verslininkų įvardino bendrovės komandą, gerą savo verslo srities išmanymą ir savininkų bei darbuotojų verslumą. Tikslų nepasiekę verslininkai pagrindinėmis nesėkmės priežastimis laikė per didelį optimizmą apyvartinių lėšų stoką ir verslui nepalankią valstybės politiką bei infrastruktūrą.

„Jauno verslo barometras“ parodė, kad Lietuvoje dauguma jaunų įmonių įdarbina iki 5 darbuotojų (77 proc.). Palyginus su 2013 m., šiemet nuo 38 proc. iki 47 proc. išaugo įmonių, kuriose dirba 1-2 darbuotojai, skaičius. Pasak Š. Nedzinsko, 1-2 darbuotojus turinčios įmonės dažniausiai yra steigiamos verslo idėjai išbandyti praktikoje. Šių įmonių darbuotojai kartu yra savininkai, o samdomų darbuotojų tokios įmonės planuoja priimti verslo idėjai pasiteisinus ir pradėjus plėstis.

Jaunų verslų sostinė – Vilnius

Palyginus su praėjusių metų apklausa, šiemet nuo 18 proc. iki 23 proc. išaugo regionuose įsikūrusių įmonių dalis, o 5 didžiųjų miestų bendra dalis sumažėjo iki 72 proc.

Nors regionuose įmonių dalis ir didėjo, Vilnius išliko akivaizdžiu jauno verslo centru – sostinėje įsikūrė net 46 proc. visų jaunų įmonių. Vilniaus jaunos įmonės nuo kitų Lietuvos miestų išsiskiria ir pagal veiklos sritis – sostinės įmonės dažniau renkasi profesinę ir techninę veiklą, bet rečiau įsitvirtina pramonėje.

Be to, skirtingai nei kituose miestuose, sostinėje yra daugiau jaunesnio amžiaus (19-29 metų) ir aukštąjį išsilavinimą turinčių verslininkų. Vilniečiai verslininkai optimistiškesni – per artimiausią pusmetį 61 proc. Vilniaus įmonių planuoja didinti pardavimus, kai kituose vietovėse tokių verslininkų yra 52 proc.

Faktai ir papildoma informacija

  • „Creditinfo“ duomenimis, per pirmuosius vienuolika šių metų mėnesių Lietuvoje įregistruota 13 090 naujų įmonių.
  • DNB „Jauno verslo barometras“ tyrimo duomenimis:
  • Daugiausiai jaunų, 12-24 mėnesius veikiančių, įmonių savo veiklą plėtoja periodinio vartojimo produktų (36%), pramonės (23 proc.) ir profesinės, mokslinės bei techninės veiklos (16 proc.) sektoriuose.
  • Dauguma jaunų įmonių generuoja iki 200 tūkst. litų metinę apyvartą (58 proc.) ir orientuojasi tik į vidaus rinką (75 proc.).
  • Tarp jauno verslo įmonių vadovų dominuoja vyrai (74 proc.), 30-39 metų amžiaus asmenys (46 proc.) ir turintys aukštąjį išsilavinimą (69 proc.).
  • DNB „Jauno verslo barometras“ tyrimą atliko rinkos tyrimų bendrovė SIC (UAB „Socialinės informacijos centras“). Telefoninės apklausos būdu buvo apklausta 1 000 Lietuvos įmonių iš įvairių šalies regionų.
  • Tyrimo metu buvo apklausiamos 12-24 mėnesius veikiančios įmonės, o tyrimui buvo naudojama nuo 2012 metų spalio iki 2013 metų spalio įsikūrusių įmonių duomenų bazė. Apklausa buvo atlikta 2014 m. spalio – lapkričio mėnesiais.
  • DNB el. programėle ĮKURK VERSLĄ per 2013 m. – 2014 m. devynis mėnesius parsisiuntė ir pasinaudojo daugiau nei 22 tūkst. besidominčiųjų nauju verslu. DNB VITAMINAI STARTUI paslauga iš viso naudojasi 2 846 įmonės.
  • Per pirmus devynis 2014 m.  mėnesius DNB klientais tapo 3 663 įmonės (33,7 proc. rinkos dalis), 986 iš jų buvo įsteigta internetu (27 proc.)
  • DNB banko verslumo skatinimo  programa „Kuriu verslą“ įvertinta tradiciniame Ūkio ministerijos geriausių šalies įmonių konkurse „Už nuopelnus verslui“. Jaunam verslui skirta DNB programa pelnė „Sėkmingos verslumo iniciatyvos“ apdovanojimą.

Tvarkyk savo finansus lengvai su Luminor!