• D. Trumpo „Išlaisvinimo diena“ sukrečia rinka 
  • Kinija reaguoja principingai įsibėgėjant prekybos ginčui su JAV
  • FED išlieka atsargus neapibrėžtumo akivaizdoje
  • ECB toliau mažina palūkanų normas 

Balandis finansų rinkoms buvo pirmasis tikras D. Trumpo prezidentavimo šokas. Mėnesio pradžioje jo administracija paskelbė aukštus prekybos tarifus per iš anksto paskelbtą „Išlaisvinimo dieną“. Tokiu būdu Donaldas Trumpas pasiuntė finansų rinkas pasivažinėti tikrų tikriausiais amerikietiškais kalneliais, investuotojams sumišus stengiantis nepasimesti. Tai lėmė, kad makroekonominių naujienų dinamika išties ėmė sparčiai keistis, tad tai neišvengiamai formuos daugelio turto klasių kryptis artimiausioje ateityje.

Atsižvelgiant į tai, išsivysčiusių rinkų akcijų indeksas (MSCI World EUR) sumažėjo 4,13%, o besivystančių rinkų akcijos (matuojamos MSCI Emerging Market EUR indeksu) krito 3,73%. Per tą patį laikotarpį obligacijų pajamingumas mažėjo: 10 metų JAV iždo obligacijų pajamingumas kiek sumažėjo iki 4,18% nuo 4,2% prieš mėnesį, o Vokietijos 10 metų iždo obligacijų pajamingumas sumažėjo iki 2,44% nuo 2,73% prieš mėnesį.

Trumpo „Išlaisvinimo diena“

Balandžio 2-ąją prezidento Donaldo Trumpo paskelbti „Išlaisvinimo dienos“ tarifai turėjo didelės įtakos akcijų rinkai. Tarifai apėmė visuotinį 10 proc. tarifą visam importui, tuo tarpu konkrečioms šalims (pvz., Kinijai ir Europos Sąjungai) buvo taikomi didesni tarifai. Tai lėmė reikšmingą JAV akcijų rinkų nuosmukį, o pagrindiniai indeksai smarkiai krito. Po „Išlaisvinimo dienos“ paskelbimo sekusiomis dienomis akcijų indeksas „S&P 500“ nukrito daugiau nei 10%, kai kitos finansų rinkos taip pat reikšmingai svyravo, įskaitant JAV iždo obligacijų rinką ir krentančią JAV dolerio vertę. Analitikai apskaičiavo, kad tarifai kiekvienam Amerikos namų ūkiui gali kainuoti 5 000 JAV dolerių per metus, padidindami finansinę įtampą milijonams ir taip pablogindami JAV ekonomikos perspektyvas. Nors finansų rinkos šiek tiek atsigavo po tokios pradinės šoko terapijos, platesnis šių tarifų poveikis ateityje rodo galimą ekonomikos augimo sulėtėjimą ir sudėtingus iššūkius nuo pasaulinės prekybos priklausomoms įmonėms. 

S&P 500 akcijų indekso pokyčiai

Šaltinis: Bloomberg

Principingas Kinijos atsakas į tarifus

Tarp daugelio šalių importo, kuriam D. Trumpo administracija įvedė tarifus, Kinija išsiskyrė principingu požiūriu. Pastaroji reaguodama į papildomus tarifus, įvedė atsakomuosius tarifus JAV importui. Tai lėmė vis didėjantį prekybos ginčą ir vis didesnę riziką prekybai tarp dviejų šalių, nes abipusiai JAV ir Kinijos taikomi tarifai greitai viršijo 100%. Kadangi pastarųjų dešimtmečių Kinijos ekonomikos augimas daugiausia priklausė nuo eksporto, blogėjantis tarptautinės prekybos klimatas neišvengiamai kenkia Kinijos ekonomikos perspektyvoms. Dėl to didėjant prekybos įtampai su JAV Kinijos akcijų rinka patyrė reikšmingų sunkumų. „CSI 300“ akcijų indeksas nukrito iki 8% po „Išlaisvinimo dienos“ sekusiose balandžio pradžios prekybinėse sesijose. Be to, UBS bankas Kinijos ekonomikos augimo prognozę sumažino iki vos 3,4% 2025 m., o tai dar labiau pablogino rinkos nuotaikas. Reaguodama į tai, Kinijos vyriausybė paskelbė apie planus dėl papildomų skatinimo priemonių ekonomikai remti, o finansų rinkose padidėjo vadinamosios „nacionalinės komandos“ (strateginių bendrovių, kurios palaiko akcijų rinkos kainas jas supirkdamos) dalyvavimas akcijų biržoje. Kad ir kokios būtų priemonės, investuotojai atidžiai stebi bet kokius prekybos ginčo sprendimo požymius, kurie galėtų stabilizuoti rinką vidutinės trukmės laikotarpiu.

ECB, FED sprendimai

Susidūręs su itin dinamiškomis ekonominėmis aplinkybėmis, FED vadovas Jerome'as Powellas pasidalijo įžvalgomis apie tai, kad paskelbti tarifai kol kas yra daug blogesni nei tikėtasi anksčiau. Dėl to JAV ekonomika gali atsidurti stagfliacijos scenarijuje, kai galima laukti lėtėjančio ekonomikos augimo, o kartu ir augančios infliacijos. Tokios dilemos perspektyva potencialiai pastatytų FED į sunkią padėtį, mat centrinis bankas turėtų rinktis tarp dviejų savo prioritetų - užtikrinti kainų stabilumą ir ekonomikos augimą. Kol kas FED balandžio mėnesio posėdyje nusprendė nekeisti palūkanų normų. Tai, savo ruožtu, sulaukė aštrios prezidento D. Trumpo kritikos FED pirmininkui. Pastarasis iš FED vadovo akivaizdžiai tikėjosi sparčiau mažinamų palūkanų normų ir tokią žinią pakartotinai pranešė įvairiais kanalais. Ši ryški prezidento norų išraiška taip pat perspėjo investuotojus, nes politinis kišimasis į JAV pinigų politiką gali pakenkti šalies valdymo sistemai, o tai gali reikšti galimus JAV finansinio turto ir pasaulio rezervinės valiutos nr. 1 – JAV dolerio – vertės praradimus.

ECB savo ruožtu sumažino pagrindinę palūkanų normą 0,25 % iki 2,25 % lygio, taip dar kartą sušvelnindamas pinigų politiką euro zonoje. Septintą kartą sumažinusi palūkanų normas, ECB pirmininkė Christine Lagarde pateikė pastabų dėl prastėjančių ekonomikos augimo perspektyvų didėjančio neapibrėžtumo prekybos srityje akivaizdoje. Po šio ECB sprendimo investuotojai tikisi, kad šiemet palūkanų normos euro zonoje bus sumažintos dar 2–3 kartus.

Rinkos vertinimas

Balandžio mėnesio „Išlaisvinimo diena“ galėjo būti lemiamas momentas likusiai metų daliai, nes tarifų paskelbimas, jų pakeitimai ir atidėjimai artimiausiais mėnesiais veikiausiai prikaustys investuotojų dėmesį. Žvelgiant į šviesiąją pusę, pastebima, kad dabartinė JAV prezidento administracija nenori rizikuoti vidutinės trukmės ekonomikos perspektyvomis vardan savo ilgalaikės prekybos politikos įgyvendinimo. Nepaisant to, akivaizdu, kad prezidentas D. Trumpas ketina pertvarkyti esamus pasaulinės prekybos srautus. Tokia naujojo JAV prezidento „vizija prieš realybę“ dvikova išlaikys padidėjusį rinkos neapibrėžtumą, kol rinkos dalyviai galės įvertinti nusistovinčią naująją prekybos praktiką.

ATSAKOMYBĖS APRIBOJIMAS

Įspėjimai
  • Šis rinkodaros pranešimas nėra investicinis tyrimas, todėl jis parengtas ne pagal nepriklausomiems investiciniams tyrimams taikomus standartus.
  • Šis rinkodaros pranešimas neapriboja banko ar jo darbuotojų teisės sudaryti sandorius ir to neuždraudžia iki jo išplatinimo.
Rinkodaros pranešimo parengimo vieta

Šį rinkodaros pranešimą parengė Portfelių valdymo padalinys (toliau – PMU) – „Luminor Bank AS“ skyrius (reg. Nr. 11315936, adresas: Liivalaia 45, 10145, Tallinn, Estija, kuriam Lietuvos Respublikoje atstovauja „Luminor Bank AS Lietuvos skyrius“, įmonės kodas 304870069, adresas: Konstitucijos pr. 21A, 03601 Vilnius, Lietuva, toliau – „Luminor“). PMU dalyvauja „Luminor“ klientams teikiant pasirenkamas portfelio valdymo paslaugas.

Priežiūros institucija

„Luminor“, kaip kredito įstaigos, veiklą prižiūri Lietuvos bankas. „Luminor“ veiklą taip pat prižiūri Europos centrinis bankas (ECB), kuris priežiūros funkcijas atlieka taikydamas Bendrą priežiūros mechanizmą (BPM), sudarytą iš ECB ir už priežiūrą atsakingų nacionalinių institucijų (Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1024/2013 dėl BPM). Jei šiame dokumente aiškiai nenurodyta kitaip, nuorodos į teisės normas reiškia Lietuvos Respublikoje priimtas normas.

Leidinio turinys ir šaltinis

PMU parengė rinkodaros pranešimą informacijos tikslais. „Luminor“ nelaiko šio pranešimo gavėjų savo klientais, todėl neprisiima atsakomybės už jų naudojamą turinį, kuris gali netikti jų asmeniniams tikslams.

PMU nuomonės gali skirtis nuo „Luminor Markets“ padalinio rekomendacijų arba nuomonių. Daugeliu atvejų tai gali sąlygoti skirtingi investicijų laikotarpiai, naudojami specialūs metodai, atsižvelgimas į asmenines aplinkybes, taikomas specialus rizikos vertinimas, portfelio aspektai ir kiti veiksniai. Nuomonės, tikslinės kainos ir skaičiavimai pateikti remiantis vienu ar keliais vertinimo metodais, pavyzdžiui, pinigų srautų analize, kartotinių naudojimu, bihevioristine technine pagrindinių rinkos pokyčių analize, kartu atsižvelgiant į rinkos situaciją, palūkanų normų ir valiutų kurso prognozes bei investicijų laikotarpius.

„Luminor“ naudojasi viešai prieinamais šaltiniais, tačiau nepriklausomo jų vertinimo neatliko. „Luminor“ negarantuoja, neužtikrina ir nelaiduoja, kad jie yra tikslūs ir išsamūs. Visos investicijos yra rizikingos ir gali atnešti tiek pelno, tiek nuostolių.

Šis rinkodaros pranešimas nėra laikytinas kvietimu sudaryti sutartį ar prospektu, kaip apibrėžta galiojančiuose įstatymuose. Sprendimas dėl investavimo, susijęs su finansine priemone, finansiniu produktu ar investicija (toliau bendrai vadinama „produktu“), turi būti priimamas remiantis ne šiuo dokumentu, bet patvirtintu ir paskelbtu prospektu ar išsamiais atitinkamo produkto dokumentais. Nei šis dokumentas, nei jokia jo dalis negali tapti bet kokios sutarties sudarymo ar įsipareigojimų prisiėmimo pagrindu. Šis dokumentas nepakeičia būtinos rekomendacijos dėl finansinės priemonės ir finansinio produkto pirkimo ar pardavimo.

Jokios rekomendacijos

Šį rinkodaros pranešimą parengė „Luminor PMU“, kaip bendrąją informaciją, jis neturi būti laikomas vieninteliu pagrindu priimant sprendimą investuoti. Jis nenumatytas kaip asmeninė rekomendacija dėl konkrečių finansinių priemonių ar strategijų. „Luminor“ neprisiima atsakomybės už rinkodaros pranešimo gavėjų naudojamą jo turinį.

Jei šiame rinkodaros pranešime pateikiamos rekomendacijos, jos neturi būti vertinamos kaip objektyvūs ar nešališki pranešime aptariamų klausimų paaiškinimai. Šis dokumentas nelaikytinas asmenine rekomendacija dėl investavimo, jame taip pat neatsižvelgiama į šio dokumento gavėjų individualias finansines aplinkybes ar tikslus. Dokumente aptariami vertybiniai popieriai ar kitos finansinės priemonės gali tikti ne visiems investuotojams. Investuotojas prisiima visą su investavimu susijusią nuostolių riziką. „Luminor“ rekomenduoja investuotojams savarankiškai įvertinti visus čia minimus emitentus, vertybinius popierius ar priemones, taip pat pasikonsultuoti su nepriklausomais konsultantais, jei jie mano tai esant būtina.

Šiame dokumente pateikiama informacija taip pat nėra laikytina rekomendacija dėl mokestinių pasekmių priėmus konkrečius sprendimus dėl investavimo. Su atitinkamais investiciniais produktais susijusių išlaidų ir mokesčių sąmatos čia nepateikiamos. Kiekvienas investuotojas turi pats įvertinti mokestinę ir kitą finansinę naudą bei nuostolius, susijusius su jo investicijomis.
 
Informacija apie riziką

Investavimo į tam tikras finansines priemones, įskaitant minėtas šiame dokumente, rizika paprastai yra didelė, nes jų rinkos vertė priklauso nuo daugybės įvairių veiksnių. Dėl pokyčių atitinkamose ekonomikos rinkose (įskaitant rinkos likvidumo pokyčius) investicijų vertė ir iš jų gaunamos pajamos gali nuolat keistis. Šiame dokumente pateikta informacija nėra skirta faktiniams rezultatams prognozuoti – jie gali ženkliai skirtis nuo pateiktų rezultatų. Ankstesni rezultatai nebūtinai yra būsimų rezultatų rodiklis. Investuodamas į atskiras finansines priemones, investuotojas gali prarasti visas savo investicijas ar jų dalį.
Svarbios informacijos apie riziką, susijusią su investiciniais produktais ir investicinėmis paslaugomis, galite rasti čia.

Interesų konfliktai

Siekiant išvengti galimų interesų konfliktų, taip pat valdyti asmenine sąskaita sudaromus sandorius ir (arba) prekybą naudojantis viešai neatskleista informacija, „Luminor“ darbuotojams taikomos vidinės skaidraus etiško elgesio, vidinės informacijos valdymo, nepublikuotos tyrimų medžiagos tvarkymo ir asmenine sąskaita sudaromų sandorių taisyklės. Vidinės taisyklės parengtos laikantis galiojančių teisės aktų ir atitinkamų pramonės standartų. „Luminor“ atlyginimų nustatymo politika nenumato jokio ryšio tarp pajamų, gaunamų iš veiklos kapitalo rinkose, ir atskirų darbuotojų atlyginimo.

Šio rinkodaros pranešimo prieinamumas nesusijęs su įvykdytų sandorių suma ar jų apimtimi.

Ši medžiaga buvo paruošta laikantis „Luminor“ interesų konfliktų politikos, kurią galima peržiūrėti čia.
 
Platinimas

Šis rinkodaros pranešimas negali būti siunčiamas į JAV, Kanadą ar jų atitinkamas teritorijas arba valdomas teritorijas, taip pat čia platinamas. Be to, jo negalima platinti jokiems JAV asmenims ar asmenims, gyvenantiems Kanadoje. Šio dokumento negalima kopijuoti, dauginti ir (arba) platinti be išankstinio rašytinio „Luminor“ sutikimo.